Berušky důležité informace

POSÍLENÍ ROZVOJE KOMUNIKATIVNÍCH DOVEDNOSTÍ FORMOU HRY

 

Vážení a milí rodiče,

logopedická reedukace, která probíhá v rámci logopedické třídy (u zrcadla), je převážně zaměřena na odborné vedení rozvoje v oblasti oromotoriky, dechové hygieny a správné výslovnosti.

Úkoly v sešitě již máte určitě všechny splněné, ale opakování je „matka moudrosti“, i když je to často pro děti neatraktivní, nudné, stále se opakujícíJ. Ač je každodenní procvičování NEZBYTNÉ, myslím, že pro zvýšení efektivity je pro děti spontánní čas strávený se svými rodiči.

Sestavila jsem proto seznam her a činností, které jsou cíleny nejen na rozvoj komunikativních dovedností, ale i na oblasti s tím související (zraková, sluchová analýza a syntéza, fonematický sluch, paměť, logické uvažování, orientace v čase a prostoru apod.) Zároveň se Vy i Vaše děti budou při učení bavit, vzájemně se obohacovat, a to vše zábavnou formou, která by měla být hlavním pilířem předškolního vzdělávání - a co teprve teď v době „koronavirové“.

Přejeme hodně zábavy a následných úspěchů

   Paní učitelky Gabča a Renča a slečna asistentka Verča

 


Vhodné činnosti: vždy je dobré si role vzájemně vyměňovat, aby dítě mělo pocit vlastní důležitosti při vyhodnocování či zadávání jednotlivých úkolů

- vyhledávání lišících se detailů na 2 obrázcích (a popsat je slovem)

 

- rozlišování zvuků (kroky, ťukání, tleskání, zvonek, budík, klíče…..) zvládnout pojmenovat daný zvuk

 

- Kimovy hry: 6 věcí, které si nejprve dítě prohlédne a pojmenuje, schováte pod šátek, dítě jmenuje, co všechno se pod šátkem ukrývá (6 věcí je minimální počet, který by si děti měly zapamatovat)

 

- poznávačka hmatem (ruce za zády, vložíte do ruky známý předmět  a dítě poznává, co drží)

 

- co se v místnosti změnilo (po předchozím prohlédnutí změníte v místnosti jednu věc)

 

- co se změnilo na mně (změníte něco na sobě)


- řešení hádanek (i vymýšlení vlastních), rébusů, hlavolamů na základě logického uvažování

 

- hádej, kdo/co jsem (tvoří zjišťovací otázky, na které odpovídáte jen ANOxNE), role otáčet


- řešení modelových situací (co by se stalo, kdyby...př. auta jezdila na červenou apod.)


- vymýšlení příběhů, pohádek (Vy můžete začít a dítě pokračuje, jak by se mohl příběh vyvíjet dál)

- námětové hry (výměna rolí – dítě bude rodič, na lékaře, na školu - dítě učitel - zadává úkoly, hodnotí, kontroluje...)


- origami (od nejjednodušších)

 

- slovní kolotoč (vymýšlet slova na danou hlásku – nejprve všichni stejnou např. slova začínající na hlásku A, postupně zvyšovat obtížnost – určit poslední hlásku a na tu řekni slovo


- zadávání úkolů po slabikách pak těžší varianta po hláskách (př. o-t-e-v-ř-i d-v-e-ř-e..., sedni si na stůl apod.:-))

 

- orientace v prostoru – dát věc na určité místo (př. plyšáka – využívat pojmy: nahoru, dolů, doprostřed, vzadu, vpředu, nalevo, vedle, za, před, na ….
 
Vhodné rodinné hry (lze hrát ve větším počtu):


- přijela tetička z Číny ( a přivezla koláče… přijela tetička z Číny a přivezla koláče a cukr… atd.) – můžete obměňovat dle momentální situace např. Jedeme na hory a v kufru máme … apod.


- deskové hry (loto, bingo, Člověče, nezlob se...)


- karty (pexeso, prší, kvarteto, Černý Petr...)

 

 

Využití  dětské literatury:

leporela, obrázkové čtení, říkanky a hádanky, dětské encyklopedie, dětské časopisy

 

Pohybové aktivity k posílení pozornosti:

  • Honzo, vstávej
  • Cukr, káva, limonáda...
  • skákání panáka
  • dětská jóga
  • sporty vyžadující soustředění (př. JU JUTSU pro děti...)


Multimediální výchova: lze v rozumné míře využít i výukových programů na PC či tabletu, vždy je ale vhodná Vaše účast

(Google play – logopedické hry česky, Logopedické pexeso apod.)

 

 

Fotografie do "Portfolia"

 

Portfolio je "moje knížka" tedy knížka vašeho dítěte. Je to komunikační kniha, která nám slouží k navození přirozené komunikace!!!

 

Každé dítě v naší třídě má takovouto knihu, na které se vzájemně všichni podílíme. Kniha postupně vzniká a vytváří se.

 

Do začátku do knihy přineste vytištěné fotografie:

- kde je dítě miminko

- kde trochu povyrostlo

- kde jste celá rodina

---------------------------

Dále můžete přinést fotografie (fotografie můžete průběžně přidávat):

- babička a děda, popřípadě jiní rodinní příslušníci

- co dítě rádo dělá

 

Co se ještě hodí do "Mojí knížky"

- vstupenky z různých vámi navštívených atrakcí, můžete přidat i obrázek

- do knihy můžete přidávat i vy sami rodiče

 

K čemu kniha lze knihu dále použít

- pujčit si ji domů a společně si ji prohlížet a POVÍDAT

- sledovat pokroky vašeho dítěte

- pujčit si ji k zápisu, k vyšetření, pochlubit se ;-)